Diaconie Barneveld gaat samenwerking aan met diaconie PKN Roermond

Als diaconie gaan we de komende jaren  samenwerken met de diaconie van de Protestantse Gemeente in Roermond. Aanleiding hiervoor is onze wens om als hervormde Diaconie broeders en zusters in een andere gemeente in Nederland te ondersteunen, het diaconale bewustzijn in onze gemeente (bij oud én jong) te vergroten en ons diaconale blikveld te verbreden door te leren van ervaringen elders. Via de consulenten van Kerk in Actie zijn we in contact gebracht met de diaconie van de PKN-gemeente in Roermond.

De protestantse Minderbroederkerk in Roermond.

De Protestantse Gemeente Roermond is een veelzijdige, actieve gemeente die zich uitstrekt over een groot deel van Midden-Limburg. Er wordt gekerkt in de Minderbroederskerk, een eeuwenoude monumentale kerk in Roermond. Naast deze kerk staat het Ontmoetingscentrum, waar diverse diaconale activiteiten plaatsvinden.
Persoonlijke en gezamenlijke geloofsbelevenis staan in deze gemeente centraal. Er wordt aandacht geschonken aan de eigen (actieve of minder actieve) leden, aan mensen in de omgeving, maar ook aan mensen met een niet-Nederlandse achtergrond. Openheid, respect en gelijkwaardigheid zijn kernwoorden binnen deze gemeente. Iedereen telt mee.
De missie van de Roermondse gemeente is om een echt open kerk te zijn, toegankelijk voor iedereen – en niet alleen op de zondag. De leden willen als kinderen van onze Schepper dienstbaar zijn in Zijn Koninkrijk.
In het kader van deze missie zijn ze de afgelopen jaren ondersteund door Kerk in Actie als Diaconale Presentieplek. Gestart werd met een middag in de week waarop de kerkdeuren werden geopend en mensen werden ontvangen voor een gesprek en een kopje koffie. Vanaf het begin was dit een succes. Vrij snel daarna werd begonnen met het aanbieden van maaltijden (Meet en Eat) in het Ontmoetingscentrum naast de kerk. Ook dit bleek een schot in de roos. De eenzaamheid blijkt veel groter dan vaak verondersteld.
Pastoraal is de gemeente vacant en op veel andere terreinen is ondersteuning noodzakelijk. Ook op het materiële vlak komen ze vaak handjes en financiën tekort. Een van de plannen is om daar samen met onze jeugddiaconie klusprojecten uit te voeren en zo onze eigen jeugd meer diaconaal bewust te maken. Wij hopen te leren van hun ervaringen met asielzoekers (in de omgeving van Roermond staat een asielzoekerscentrum), die ze actief inschakelen in hun gemeenschap.
Op zondag 13 oktober zal een vertegenwoordiger van de PKN Roermond in de 11.00-uursdienst in de Goede Herderkerk iets vertellen over het diaconale werk in deze Limburgse gemeente. De Diaconiecollecte van die zondag is bestemd voor diaconale projecten van de gemeente in Roermond

Volgende artikel
23 september 2024