Informatie over de diensten

Elke zondag organiseren we meerdere diensten, verspreid over de kerkgebouwen: de Oude Kerk, Kerkelijk Centrum Rehoboth en de Goede Herderkerk. In alle diensten staan het lezen uit de Bijbel en de verkondiging van het Woord (de preek) centraal.

Er kunnen wijzingen zijn in de diensten en aanvangstijden per zondag. Het actuele overzicht van diensten staat op de voorpagina vermeld onder Diensten.

geopende Bijbel in de oude Kerk

Zondagse kerkdiensten

Oude Kerk (Torenplein 1)
In de Oude Kerk – in hartje Barneveld – komt de gemeente elke zondag om 09.00 uur, 11.00, 16.45 uur en 19.00 uur samen.

Goede Herderkerk (Jan Seppenplein 70)
In de Goede Herderkerk vinden elke zondag om 08.45 uur en 11.00 uur kerkdiensten plaats.

Kerkelijk Centrum Rehoboth (Gasthuisstraat 5)
Met ingang van 27 november 2022 worden hier geen diensten gehouden.

Klassieke, midden- en vernieuwde diensten

We hebben een grote, veelkleurige gemeente en vinden het belangrijk dat iedereen zich thuis voelt. Daarom bieden we verschillende soorten diensten aan. Deze omschrijven we als ‘klassieke diensten’, ‘middendiensten’ en ‘vernieuwde diensten’.

Het verschil tussen deze diensten is met name merkbaar in muziek en zang.

• Klassiek: in de klassieke diensten zingen we psalmen en de 12 enige gezangen. De zang wordt begeleid door het orgel.
  • Midden: in de middendiensten zingen we psalmen en maximaal twee gezangen/andere liederen uit de bundels ‘Weerklank’ en ‘Op Toonhoogte’.
  • Vernieuwd: in de vernieuwde diensten zingen we psalmen, gezangen en liederen uit o.a. de bundels ‘Op Toonhoogte’ en ‘Weerklank’. Een muziekgroep begeleidt deze liederen met verschillende instrumenten. Verder is er tijdens de vernieuwde diensten een kindermoment en kunnen kinderen van groep 1 t/m 3 naar de Bijbelklas.

In alle diensten staan de Bijbellezing en de preek centraal.

In onderstaand overzicht zie je op welk tijdstip en in welk kerkgebouw de verschillende typen diensten plaatsvinden, hierin kunnen per zondag veranderingen zijn.

Tijdstip
Dienst
Kerkgebouw Type dienst
Ochtend
08.45 uur Goede Herderkerk Vernieuwd
09.00 uur Oude Kerk Klassiek
11.00 uur Oude Kerk Midden
11.00 uur Goede Herderkerk Vernieuwd
Middag
16.45 uur Oude Kerk Midden
Avond
19.00 uur Oude Kerk Klassiek

Tijdens de meeste diensten is er kinderoppas of een Bijbelklas, Meer informatie op de pagina Kinderoppas.

In het winterseizoen (vanaf september t/m maart, april) is er elke week zondagsschool. Meer informatie op de pagina Zondagsschool.

Kerkdienst op woensdagavond

Naast de kerkdiensten op zondag wordt in het winterseizoen eens in de drie weken een kerkdienst gehouden op woensdagavond in wijkgebouw De Akker, Postweg 15a, De Glind/Barneveld.  Aanvang om 19.30 uur.

Winterseizoen DV 2023/2024:

Data            - Predikanten
20-09-2023 - Ds  A. Vonk Noordegraaf, Uddel
11-10-2023 - Ds  A.C. Borsje, Zwartbroek - Terschuur
08-11-2023 - Ds  A. Goedvree, Hoevelaken
22-11-2023 - Ds  J.C. Breugem, Ede
03-01-2024 - Ds  P.J. den Admirant, Apeldoorn
24-01-2024 - Ds  G.M. van Meijeren, Zeist
14-02-2024 - Ds  H. Russcher, Veenendaal
28-02-2024 - Ds  L. de Wit, Ede
20-03-2024 - Ds  A.L. van Zwet, Putten

Bijzondere diensten

Door het jaar heen zijn er ook diverse bijzondere diensten, zoals:

• Doopdiensten;
  • Belijdenisdiensten;
  • Avondmaalsdiensten;
  • Bid- en dankdagdiensten met aparte scholendienst (groep 3 t/m 8);
  • Een openluchtdienst met Pinksteren;
  • Welkomstdiensten na afloop van de jeugdweken;
  • Ochtenddiensten na de Bijbelse themaweek op de scholen;
  • Kerstnachtdiensten.

Vervoer naar de kerk en kerkelijke activiteiten

Is het voor jou niet mogelijk op eigen gelegenheid naar de kerk te gaan? Vervoer naar de kerk, maar ook naar andere kerkelijke activiteiten kan worden geregeld. Bel daarvoor met de diaken die gekoppeld is aan jouw blok óf mail naar diaconie@hervormdbarneveld.nl en het vervoer wordt verzorgd.

Thuis meeluisteren

Ben je niet in de gelegenheid om een kerkdienst te bezoeken óf wil je een kerkdienst later terugluisteren? Dat kan op twee manieren:

• Via internet live meeluisteren of een kerkdienst downloaden (deze links staan ook op de voorpagina).:
  • Door middel van de kerkradio. Met behulp van de zogenaamde ‘kerkradio’ kun je alle kerkdiensten ook thuis live beluisteren. Ook wordt op dinsdag- en donderdagavond door de kerkradio-commissie een opgenomen dienst uitgezonden. Je kunt een kerkradio-ontvanger aanvragen bij jouw wijkkerkenraad.

Kerkdiensten op mp3 formaat

Vrijwel alle kerkdiensten worden opgenomen en bewaard op mp3-formaat. Wil je een mp3 van een specifieke kerkdienst aanvragen? Neem dan contact op met dhr. J.P. Stitselaar, telefoon: 0342 - 42 39 40.